Disneyfilmer i din iPod

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Tis Feb 21 06:57:28 CET 2006

Ja, jag har uppmärksammat att de finns. Tanken är tydligen att de
efterhand ska lägga upp samtliga oscarsbelönade kortfilmer.

Berätta gärna mer om hur du bar dig åt för att handla på amerikanska
iTunes! När jag går till den amerikanska butiken blir jag utloggad, och
om jag försöker logga in där blir jag skickad tillbaka till den svenska
butiken. Mitt id gäller tydligen bara i den svenska butiken.

Just kortfilmerna är av mindre intresse för mig, eftersom jag redan har
alla på DVD. Däremot skulle det möjligen vara intressant att köpa
avsnitt av Kim Possible (som också finns på amerikanska iTunes) eftersom
de inte finns utgivna på annat sätt.

Men sen finns det ytterligare en komplikation (eller två): För att kunna
köpa videomaterial måste man tydligen uppgradera till minst iTunes 6.0,
och det vill jag inte göra av två skäl:

1) Uppgraderingen skriver över mitt registrerade exemplar av QuickTime
6.0 Pro som jag har _betalt_pengar_för_, så att jag i så fall blir
"nergraderad" till oregistrerad version.

2) Om jag uppgraderar till iTunes 6.0 fungerar inte längre min JHymn som
tar bort skyddet på de låtar jag köper från iTunes. Enligt uppgifter på
JHymns hemsida går det inte att backa om man väl har börjat köpa låtar
med iTunes 6.0. Då kan man inte längre ta bort skyddet på sina låtar,
förrän det kommer en uppgraderad version av JHymn. Och det kan ingen
svara på hur länge det kommer att dröja.