Re: Borstis ursprung höljt i dunkel?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Mars 15 07:48:34 CET 2006

Patrik Ö:

>Borstis, Svarte-Petters medhjälpare ni vet,
>skapades han av Paul Murry eller dök han upp i
>tidigare serier? Enligt INDUCKS kom första
>serien med Borstis (Scuttle i original) 1951
>("Kalle Anka som cowboy") men på HooZoo (är den
>sidan att lita på?) kallas han Weasel och det
>hävdas att det inte går att fastställa hans
>seriedebut. Just nu har jag inte tillgång till
>min Disneysamling så jag kan dessvärre inte göra
>några efterforskningar i ämnet. Är det nån som vet besked?

Problemet är väl att veta vem som är "Borstis"
eller inte. Det är först på senare år som man
försökt göra figuren någorlunda enhetlig till
namn och utseende. Men alla är väl eniga om att
inspirationen ligger i de skurkar, ofta
Svarte-Petters hantlangare, som Paul Murry
typiskt ritade med lång och hårig nos. Jag tror
dock inte att det var Murrys, eller hans
författares, uttalade avsikt att det skulle vara
samma figur varje gång, utan på den tiden hade de
i princip alltid olika namn både i original och
översättning. Ungefär som de väldigt liknande
grisskurkarna hos Barks - ankisterna har i
efterhand "bestämt" att dessa bör vara samma person som agerar under alias.

Om man bestämmer sig för att Borstis är lika med
Murrys ganska karakterisktiska nos-skurk, vilket
jag personligen tycker är rimligt, borde det gå
att ta reda på i vilket äventyr han dök upp
första gången. Och då skulle jag gärna lita på
uppgifterna i INDUCKS. Men jag kan inte säga
ifall Murry i sin tur har låtit sig inspireras av
något annat skurk-utseende från någon annan serie.