Re: SV: Hjälp med figurnamn

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Mars 16 10:33:36 CET 2006

Bror:

>med.
>
>Kan du kolla det igen?  För Flax är ju ett namn som använts för Korpus ett
>par gånger. Är det samma korp som kallas Flax och Krax i den serien, eller
>är det far och son?

Bra fråga. Jag inser att figurerna har blandats
ihop ibland, men jag har förstått att det är två
helt skilda figurer i den italienska världen.
Enligt figurförteckningen i INDUCKS är Korpus
(Ellsworth, Gancio) inte med i just den här
serien, däremot den här "adoptivsonen" (Bruto ---
Flax?). Jag vet inte om det stämmer.

Min pessimistiska gissning är att det blir svårt
att bringa någon reda i ärendet enbart med
utgångspunkt från de publicerade svenska
översättningarna... Frågan är om det går att få
det bättre i framtiden. Det är inte alls säkert.