SV: Saknades klassiker släpps på DVD

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Tors May 4 17:05:17 CEST 2006

Det finns i alla fall en svensk dubbning av halva filmen, avsnittet om
Ichabod Crane, även kallat "Legenden om sömniga dalen".

Detta dubbade avsnitt har getts ut i svensk version både på VHS och DVD:
http://disneyania.tonakaistudio.com/filmer/sagobibliotek1.htm

Det andra avsnittet "Det susar i säven" känner jag inte alls till någon
svensk dubbning av. Men det är möjligt att det trots allt kan finnas. Om
någon vet, berätta för all del!

Enligt ett rykte gavs hela långfilmen "Ichabods och herr Paddas äventyr"
ut på svensk hyrvideo under tidigt 80-tal av Esselte Video. Den lär då
inte ha varit dubbad, utan hade engelskt originalljud och svensk text.
Eftersom Esselte Video var mycket noga med att kräva tillbaka gamla
hyrkassetter är den nog så gott som omöjlig att få tag på.

Någon annan svensk utgåva känner jag inte till.