Fnattar?

H. O. Thulin thulin77 at hotmail.com
Sön Aug 19 22:58:04 CEST 2007

Saludos!

Har grävt mig igenom en försvarlig "att göra (=läsa)-hög" på soffbordet och
därvid funnit ett inte superaktuellt (K)vacket innehållande en rankinglista
över knattarna, naturligt nog uppställd i ordningsföljden 1) Knatte 2)
Fnatte 3) Tjatte.

Såsom varande storebror själv finner jag egentligen det hela i sin ordning.
Men: nog var ordningen en annan förr i världen? Förekommer inte "Fnatte,
Knatte och Tjatte" i en del tidiga utgåvor?

Finns det någon forskning på området? Är det någon översättare (måhända
mellanbroder själv) som föredragit en annan turordning? Är det rena slumpen?
Eller börjar jag bli gaggig?

Som det brukar vara lättare att fråga runt på listan än att ta reda på fakta
själv hoppas jag på hjälp från alla (k)nappologer där ute...

Hilsen från

H. O. Thulin
koll. 1994

"Ingen taxi tar en häst."