Fnattar?

Per Starbäck 699 at nafsk.se
Sat Aug 25 21:29:36 CEST 2007

Den 2007-08-25 skrev Anders Berglund <anders.blund at gmail.com>:
> I "Äventyr på Bombfågelön" i Kalle Anka & C:o 36/1959 presenteras för övrigt
> vår tre trillingvänner och deras vårdnadshavare som "Herr Kalle Anka och
> hans brorsöner Knatte, Tjatte och Fnatt!" <sic!>. Är den unik?

(slår upp tidningen)
Den naturliga förklaringen är väl att Lauritz Loms betjänt som gör
denna presentation
räknar upp besökarna i den ordning som de kommer in i rummet. Det
tycks i rutan mycket
riktigt som det är Fnatte som kommer in sist (eftersom det är han som
rättar till det
felaktiga namnet). (Vad var det i original? Huey, Dewey & Loony?)

Jag håller för övrigt med om att det är anmärkningsvärt att såna här
grundläggande frågor inte har retts ut ordentligt. Var är diagrammen
som visar vilka KFT-permutationer som varit vanligast olika år? Och
vet vi ens när ordet Knattarna förekom första gången?

För länge sedan hade jag en massa saker som jag tänkte undersöka när
jag väl hade tillgång till alla gamla nummer av KA&C:o, men när jag
väl hade det så var jag så gammal och trött så då orkade jag inte. Men
nu när det via faksimilböckerna är så mycket lättare att få den
tillgången, varför sprutar det inte fram sådana forskningsresultat
från ambitiösa människor som inte drabbats av tröttma än? Varför har
t.ex. vad jag vet fortfarande ingen ens slagit fast exakt när och hur
ordet "läskeblask" förekom de första gångerna??

Apropå den stela presentation av Kalle Anka och hans brorsöner i
Äventyr på Bombfågelön är det nästan lite konstigt att Kalle nästan
alltid fick heta Kalle även i sådana fall som känns så officiella så
att ett Karl kanske vore naturligare. Kanske finns den första
förekomsten av varianten "Karl Anka" i tryck inte i Kalle
Anka-tidningen, utan i modersmålslärarnas förenings medlemsblad _Vårt
modersmål_ nummer 2 1958:

  Eleverna hade upplysts om att Nisse och Pelle är smeknamn och att de i skrift
  bör utbytas mot Nils och Per. Kort därpå fick de i uppsatsskrivning
bl.a. "Något om
  våra serietidningar". Tydligen väl ihågkommande upplysningarna om
Nisse och Pelle
  ansåg sig en av dem, som behandlade detta ämne, böra göra rent hus med alla
  smeknamn, vilket gav till resultat, att han i uppsatsen döpte om
Kalle Anka till
  Karl Anka.
        [av S.-G. Löfstrand under rubriken "Ur uppsatser", s. 30]