Näsblod i öknen

Per Starbäck starback at stp.lingfil.uu.se
Tis Feb 27 21:33:06 CET 2007

"Johan Andersson" <erulelyan at gmail.com> skrev:

> Nu i eftermiddags hörde jag slutet av en intervju med konstnären och
> filmskaparen m.m. Carl Johan De Geer i P1. Han berättade då om att han
> hade ett nytt filmprojekt på gång som var titulerat "Näsblod i öknen"!
> Som flitig läsare av nämnda tidning kände jag genast igen denna
> kufiska filmtitel som en diösisk skapelse! Och mycket riktigt, De Geer
> förklarade för den smått förvånade programledaren att han är en
> hängiven lösnummersköpare av Kalle Anka & C:o och att titeln är hämtad
> från nr 3 2007 När jag kollade upp det visade det sig givetvis vara ur
> [...]

"Näsblod i öknen" är äldre än så. Det är Norbecks namn på den film som
min generation känner som "Blodspår i snön". Originalet är "Gore in
the Gully" och det är den film som Titta, Pippi och Kicki så gärna
vill se i slutet av Klavismen.

Det är ett underbart namn, och jag är minst lika sugen som Titti,
Pippi och Kicki på att se De Geers film!
--
Per Starbäck (med sitt vanliga signaturcitat från rätt serie!)
 "Life is but a gamble!  Let flipism chart your ramble!"