Griskanorre eller grisenin?

Göran Ribe goran.ribe at post.utfors.se
Fre Apr 18 20:19:10 CEST 2008

Att mänskligheten har kunnat förfalla så.

Eller rättare sagt känner jag mig som hjälten i en science
fiction-historia, som är den ende i världen som lyckats
undgå att drabbas av en sinnesförvirrande giftgas från yttre
rymden ...

Hur kan någon tycka att grisenin är ett bättre ord? De
argument som förts fram är ju fullständigt substanslösa.
Griskanorre låter bättre, det är fyndigare och
meningsfullare. I grisenin är det ju bara grisen som märks -
ekorren är, som flera här konstaterat, reducerad till en
bokstav, och kaninen till ett "nin", som avgjort är en mindre
karakteristisk del av "kanin" än "kan".

Ändå har jag till min sorg inte fått stöd av någon enda
människa - utom delar av Anders Berglunds familj. Heder åt
Anders! Han har lämnat ankisternas inkrökta rum och gått ut
bland de vanliga människorna. Han har visat dem den äkta
Graalen och den falska, och han har frågat dem: Vilken av
dessa kalkar väljen I? Och de hava svarat honom: Den äkta!
Den äkta välja vi!

Göran