Grisenin

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sat Apr 19 00:20:25 CEST 2008

Återigen tack för alla värdefulla inlägg. De har
hjälpt mig mycket i mina funderingar.

Att skapa ett helt nytt namn känns inte som den
bästa lösningen, när det redan finns två som är
så etablerade i läsarnas medvetanden. Men om jag
skulle göra det, så finner jag Simon Berglinds förslag klart bäst:

>Efter att ha sovit på saken så kom jag fram till
>att det ultimata ordet egentligen borde vara
>griseknin. Det tillagda k:et ger både lite mer
>styrka till ekorre-delen av ordet, samtidigt som
>det tydliggör kanin-delen lite på samma gång.
>Dessutom är det ungefär lika lätt att säga. Heja!

Mycket välfunnet och välresonerat. Jag lyfter på
sjömansmössan; denna idé hade varit värd ett
bättre öde. Men tyvärr, det blir nog ändå inte så.

Bland övriga argument tycker jag att Olof Siverbos ord:

>Jag föredrar absolut "grisenin". Jag råkar vara uppvuxen med båda
>varianterna (den gamla översättningen fanns i släkten), men det var
>"grisenin" som fastnade i medvetandet.

bör väga tungt. Alla är ju färgade av sin
uppväxts minnen, det är en känd sanning, men här
talar en som påstår sig vara någorlunda neutral.
Det är en sällsynt egenskap som bör tas vara på i såna här fall.

Men frågan är om inte Johan Viklund ändå är den
som kommer med den slutgiltiga domen:

>Som förmodligen enda innehavare av just en grisenin /---/ så föredrar jag
>just ordet "grisenin".

Tungt. Mycket tungt. Svåremotsagt. Jag jobbar med
texten nu och allt tyder på att griseninen
segrar. Jag är ingalunda oberörd av Göran Ribes
lysande retorik (vem utom ett träblock med
stenhjärta skulle kunna vara det?!?); men om jag
inte hade väntat mig en diskussion färgad av
starka känslor åt båda håll, så hade jag heller
inte funnit frågan värd att alls ställas.

Slutligen kom frågan om var denna repris kommer
att publiceras. Jag vet inte om jag är
auktoriserad att avslöja sådana
företagshemligheter offentligt; det kan ju lura
skurkar och spioner och nattsvarta trollpackor
överallt. Men håll ögonen på ett kommande nummer
av KA & C:o som infaller någonstans mellan nr 21 och nr 23.

(Förresten såg jag nu att Bror Steamboat citerade
ett inlägg av Joakim Gunnarsson som jag nog inte
har läst. Det kanske inte gick ut till hela listan?)

Än en gång, tack och kvack för all hjälp! Även ni
som inte blev nämnda eller citerade, alltför
många för att räknas upp, har gjort stor nytta för mig.

In donaldismo veritas!