Ingen favorit?

Anders Berglund anders.blund at gmail.com
Ons Apr 23 00:01:25 CEST 2008

Murryfortsättningsserien "Elden är lös" återtrycktes häromnyssens, i KA &
C:o nr. 10-12 2008. Under titeln stod det "Repris". Alltså inte med något
inledande "Favorit i"!
Jahaja, tänkte jag, en liten revolution i det tysta, att det gamla uttrycket
drabbats av förändringens kvastar. Men till min förvåning upptäckte jag att
serien "Farbror Joakim och några fula fiskar" i samma nummer betecknades som
"Favorit i repris", liksom Don Rosa-fortsättningen "I tyngdlagens namn"
(13-14/2008). En Piff & Puff-serie i nummer 11 fick däremot också nöja sig
med ett vanligt simpelt "Repris".

Vad ska man tro? Att förrådet av favoriter nu till sist börjat sina, och
Egmontledningen tvingats börja reprisera också mindre önskade serier för att
fylla ut de digra numren, eller vad? ;-)

[För att ytterligare komplicera saken tycks det vanligaste nu vara att inget
alls sägs om reprisering i titeln, utan att de uppgifterna bara står nedtill
på sidan.]

/Anders B