Inte en autograf

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Dec 9 10:17:46 CET 2008

Per N om Carl Barks samlade verk:

>------- Jag vet att utan Egmont skulle denna
>omöjliga utgåva inte finnas till, men min tacksamhet går ändå till dig Mr Diös!
>
>Kvack Stefan!

Värst vad du tar i! :-)

Jag ska inte förneka att jag har jobbat hårdare
och längre med CBSV än med någonting annat, eller
att jag är nöjd med det allra mesta av
resultatet. Men det är vi också fler som har
gjort, både i Sverige och i andra länder.
Eftersom vi är på ankismlistan kan vi ju börja
med att nämna Jakob Hallin, som har satt all text
(och fått lida för mina missade lämningstider).
Och det handlar om mycket text! Jag är också
imponerad av Claes Reimerthi och Christer Nilsson
(i början också Olof Siverbo), som på ett
enastående sätt har översatt Geoffrey Blums
insatta, detaljerade och stilistiskt slipade
artiklar. Det är inget dussinarbete direkt; många
av originaltexterna har varit riktigt svåra. Jag
hade fruktat att detta skulle bli en stor
stötesten, men det har verkligen gått mycket bra.
Sen har ju vår svenska huvudredaktör, Karin
Wahlund Franck, fått slita hund med att hålla
ihop alltihop under alla dessa år. Mycket mer
jobb än man kan tro, med många fler och knepigare
saker än som syns i själva böckerna.

Germund von Wowern har skrivit ett par trevliga
och lärorika små artiklar speciellt för den
svenska utgåvan. Sånt skulle jag ha önskat att vi
kunde haft mer av, för det fanns ett par sidors
utrymme i slutet av varje bok som var avsedda för
resp. utgivares lokala information. Tyvärr blev
det bara i några få böcker vi kunde få in
särskilt mycket "extragodis", på grund av det
hårda tidsschemat, begränsad redaktionspersonal
och den stora mängden övriga sysslor. Men det som
väl kom med tyckte jag var lyckat.

Så det är många som förtjänar tack, inklusive
flera som jag har glömt bort här ovan. Men visst
tackar jag för berömmet och slickar gärna i mig
min del - även om jag ovillkorligen också inser
att många har fått sina gamla favoritrepliker bortredigerade.

Kvack själv! :-)