Ang: Block

Stefan Persson spe at inducks.org
Mon Dec 15 22:03:33 CET 2008

On 2008-12-15 21:50, ebay.megton at telia.com wrote:
> Serierna av Vicar och Van Horn har synopsis respektive manus av Barks.
> Serien Block gjorde var närmast en idé från Barks sida mer än ens ett
> synopsis. Men jag tror det finns med en sida eller två som går närmare
> in på Blocks serie och de kan nog ge förklaringen till varför den
> serien inte är med.

Men varför är Vicar-serien "Go Slowly, Sands Of Time" med i boken? Där rör det
väl sig bara om att några andra personer har gjort om Barks' bilderbok till
serieformat? Om den ska vara med, borde väl även Egmonts omritade japanska
versioner av Barkshistorier vara med? Eller har "Go Slowly, Sands Of Time" på
något sätt något mer att göra med Barks än de japanska sakerna? En annan
intressant sak skulle vara de brasilianska serierna där brasilianska tecknare
bytt ut Kalle och knattarna i Barks' original mot José Carioca m.fl. :-)

Varför har för övrigt inte Vicars och Van Horns serier ritats om av Jippes, på
samma sätt som Strobls med fleras serier gjorts?

Och om man nu har med en bilderbok omgjord till serie av Egmont, och dessutom
den ursprungliga Barks-versionen, varför har man då inte med både Strobls och
Jippes versioner av diverse serier? Känns inkonsekvent, tycker jag.

Stefan