Ang: Block

Stefan Persson spe at inducks.org
Tis Dec 16 13:06:49 CET 2008

On 2008-12-16 12:34, Stefan Diös wrote:

> Men jag ska våga mig på en gissning som känns stabilare än så. För de
> gamla serierna, som han skrev närmast efter sin pensionering, hade Barks
> gjort tydliga skissmanus, ruta för ruta, som visar exakt hur han tänkte
> sig att man kunde lägga upp historien i bild.

Som jag har förstått det, ska Barks' skissmanus i vissa fall ha försvunnit, med
resultatet att Strobls/Wrights/m.fl. färdigtecknade serier är den enda tidigare
version som fortfarande existerar. Eventuellt ska Fursten av Blabdag (King
Scrooge the First) vara en av de serier som det endast finns en färdigtecknad
version av. Hur kommer det sig att dessa har ritats om, när inte Vicars serier
har ritats om?

Stefan