Ang: Personlig favorit

Karl-Erik Lindkvist caltex at algonet.se
Sön Dec 28 18:06:47 CET 2008

> Om ni får välja och vraka mellan allt från långfilm och kortfilm
till
> enskilda album och strippar - vilka är era högst personliga
favoriter?

Med begränsning till filmer:

Långa
"101 Dalmatians". Cruella är en underbar skurk med god smak vad gäller
sportbilar, plotten är utmärkt, och xeroxanimationen var ny och fräsch
vilket gav filmen en med dåtida mått klart annorlunda stil. "Cruella
DeVil, Cruella DeVil, If she doesn't scare you, no evil thing will..."
"The Mouse Detective". Klart underskattad film som jag tycker
kvalificerar sig som den sista "riktiga" disneyfilmen innan biodukarna
fylldes av sjöjungfrur, skönheter, odjur, lejonkungar och annat trams
som bara sjöng och fånade sig. Kan man sin Sherlockiania blir det ännu
bättre. Och Vincent Price är lysande som den onde och fåfänge Ratigan.
"Goodbye so soon, and isn't this a crime? We know by now that time
knows how to fly..."

Korta
"The Band Concert". Kommentarer är kanske överflödiga, men
kombinationen av slapstickhumor, musik och naturkatastrofer är i mitt
tycke fortfarande oöverträffad. Den ständiga frågan är "Hur många
flöjter hade Kalle? Egentligen?"
"Lonesome Ghosts". Mest beroende på att jag som barn hade den på super-
8 och tittade på den hundratals gånger, både framlänges och baklänges!

/Karl-Erik