SV: Personlig favorit

-= Steamboat Willie =- m8100 at abc.se
Sön Dec 28 21:56:49 CET 2008

> Om ni får välja och vraka mellan allt från långfilm och
> kortfilm till enskilda album och strippar - vilka är era
> högst personliga favoriter?

Oj... vissa är svåra...

Kortfilm: Pigs is pigs (1955) är fortfarande en favorit.. Tätt följd av
Klondike Kid.
Långfilm: Hmm..   Fantasia (1940) eller "The Great Mouse Detective" (1986)
Enskilt album är svårt... Kanske "Musse Pigg Gamla, goda årgångar
1930-1934", jagboken som innehåller så många tidiga Gottfredson-favoriter.
Den eller "Jag Musse Pigg".
Serietidningsserie: Då blir det nog: "The gilded man"/"På jakt efter
Majentamärket" (Carl Barks, 1952)
Enskild stripp: ... är ännu värre. Svårt som 17. Men jag tycker om strippen
ur YM 006 närmare bestämt strippen från 31-03-28 (1931, Floyd Gottfredson
och Earl Duvall) där man får se Creamo Catnera för första gången... Strippen
där han jonglerar med brandposter. ;-) Den är faktiskt ganska mäktig.

   http://steamboat-willie.blogspot.com/2008/06/gottfredson-boxning.html

Söndagssida: Vågar jag mig inte på... Inte så här rakt av... men Kalle
Anka-sidan från 1937-10-17 ligger väldigt bra till...

  // Steamboat Willie