Re: Långfilm

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Ons Dec 31 13:00:35 CET 2008

> Var det därför? Jag har hört att Kalle sparades till en eventuell
> TV-serie (eller var det långfilm?) tillsammans med Musse och Långben.
>
> Men det ena skälet utesluter ju inte det andra.

Ja, det kan väl ha varit flera skäl. Igår lyssnade jag förresten på
radioprogrammet Mickey Mouse Theater of the Air från 1938, och där kan
man märka flera gånger hur Kalle hålls lite borta och hur andra får
lov att repetera hans repliker. För att citera programledarens
motivering till att han vill hålla Kalle borta (vilket han inte
riktigt lyckas med):

  Radio just doesn't seem to be Donald's medium.
  In the first place, you can't understand a word he says.
  And if you could, you'd have to throw him off the program!

(Dessa program kan man hitta på
<http://www.archive.org/details/MickeyMouseTheateroftheAir>.)

/699 Per (med IRIUM!)