Musse-test på SvD

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Tors Nov 20 05:42:32 CET 2008

Kan ni stava till "slamkrypare" allesammans? :)

Frågan lyder ordagrannt "Vad hette den första historiska kortfilmen med
Musse Pigg?" Man kan fundera på vad de menar med "historisk" och varför
de har valt att sätta in ett sådant ord som förefaller ganska onödigt i
sammanhanget. Det måste finnas en hake!

Enligt Göran Walters synonymordbok (synonymer.se) kan historisk vara:

1. historie-, forntida
2. faktisk, sann, verkligen inträffad
3. märklig, minnesvärd, värd att minnas

Här har de tydligen tänkt sig betydelsen "3. Märklig, minnesvärd" vilket
ingalunda är självklart. Det förstår man först när man läser nästa fråga.

Förutom den frågan missade jag även på frågan om Kingdom Hearts. Jag
spelar aldrig några datorspel, så det där var ett helt okänt område för mig.

8 poäng av 10 möjliga här, således!

/ Anders