Vad tyckte Barks om Rosa?

Germund von Wowern germund_vw at yahoo.com
Tors Apr 9 16:56:43 CEST 2009

Det finns garanterat de som kan mer än jag om det här, men Barks gillade nog Rosa som person - de träffades och tycks ha haft det trevligt, även om det länge gick rykten om att Barks inte alls gillade att Rosa byggde vidare på hans verk. I minst en intervju undviker Barks frågan om han gillar Rosas verk med frasen (fritt ur minnet; minns ej vilken intervju) "There's room in the business for an artist like Don Rosa", där han syftar på Rosas detaljerade teckningsstil. Han sa också någon gång uttryckligen att han fann Rosas målsättning att systematisera hela hans verk och universum problematisk. Någon annan kanske minns vilka intervjuer det här är hämtat ur.
/G