Anakronism i Kalle Ankas julbok 1969

Olof Siverbo olof.siverbo at gmail.com
Mon Apr 13 16:45:07 CEST 2009

Johan Blixt:

Karin Flodhammar ondgör sig i Göteborgs-posten (16/2) över en serie i Kalle
> Ankas julbok 1969 (andra serien, den med anakronism). Tyvärr är det inte
> klart om det är manusförfattaren Bob Karp eller översättaren som hon är sur
> på eftersom hon skriver om en "vikarierande språkvetare" på "Kalle
> Anka-redaktionen". Någon som vet vem översättaren var?

Ingen aning. Knappast Westrinarna i alla fall, och knappast heller någon
annan med nära koppling till KA-tidningen. Julböckerna utgavs av Åhlén &
Åkerlund på den tiden, men serierna var ju redan publicerade i svensk
dags/veckopress, så jag antar att man återanvände de redan befintliga
översättningarna. Serien distribuerades av Bulls, så gissningsvis var det
väl någon av deras (frilansande?) översättare som gjorde jobbet. Kanske kan
vår Bulls-anställde revisor Rolf Lindby veta? Eller i alla fall ha en
gissning?

/Olof