Rosenrasande

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Apr 15 11:43:12 CEST 2009

Per S:

>Det tycks vara många som förknippar ordet "rosenrasande" med Kalle
>Anka, och t.o.m. tror att det är från Kalle Anka det kommer. Detta
>blev jag påmind om nyss då det i den nystartade fangruppen till Stefan
>Diös på Facebook (milda makter!) har hävdats att Stefan skulle ha
>myntat uttrycket "rosenrasande"!

Jag kan bara instämma: Milda makter! Det var
också ungefär vad jag sa 3-4 minuter innan jag
läste detta inlägg, då jag från annat håll blev
uppmärksammad på just detta fenomen. Milda makter!!!

När det gäller Kalle Anka förknippar jag själv
ordet ganska starkt med Westrin-epoken, men jag
har aldrig fått för mig att han skulle ha hittat
på det. Jag såg det ofta i serierna som ung, men
jag måste självklart också ha sett det i många
andra sammanhang. Därmed kan det jämföras med ord
som "skinntorr", "snutig", "uschiamej" eller
fraser som "till tusen", "säkert som sex", "milda
moster" och många, många andra. Dock inte med
genuina ankpåhitt som "läskeblask" och "Långtbortistan".

>Och hur frekvent är "rosenrasande" i Kalle Anka
>egentligen?

Det kan jag i alla fall ge ett ungefärligt svar
på, med hjälp av mitt eget textarkiv.

I Carl Barks samlade verk förekommer ordet 14
gånger. Man kan förmoda att de flesta av dessa
härrör från Westrin-översättningar och också har
stått i de svenska originalutgåvorna. Några kan
komma från mina egna översättningar och några
från mina redigeringar. På rak arm törs jag inte
gissa om Axel Norbeck kan ha använt det på sin
tid, men jag ser det inte som omöjligt. Det vore
en ganska enkel uppgift, om än något tidsödande,
att gå igenom varje förekomst för sig och göra
statistik jämfört med de svenska
originaltexterna. Men det har jag alltså inte gjort.

I mitt arkiv för dialog i KA & C:o, som sträcker
sig från 1990 (och även omfattar några titlar som
jag har arbetat med utanför KA & C:o) förekommer
ordet cirka 25 gånger. Jag skriver "cirka"
eftersom jag har försökt låta bli att räkna
dubbletter från Barksserier, men jag kan ha
missat några, och några av förekomsterna kan vara
från andra repriser. Men man kan lätt konstatera
att ordet sedan barmdomen har satt sig i mitt
medvetande som "Kalle Anka-mässigt" och att jag
relativit flitigt har återanvänt det.

Men om man nu vill ge mig äran för något, så ser
jag under min sökning att jag vid ett tillfälle
har beskrivit Kalle Anka som en "känd
rosenrasare". Det ordet har jag inget minne av
att jag någonsin har sett någon annanstans, så
jag får anse att jag själv har skapat det enkom
för den serien. Om det nu ska vara så.

Kvack!