Jag vill se en lista!

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Ons Apr 15 16:37:20 CEST 2009

Anders skrev:

> Än så länge är det för få som röstat på Barks-serierna för att en lista ska
> uppstå.
> Så: snälla, snälla, snälla, snälla .... rösta!
> Jag vill se en lista!

Anders blev bönhörd, och nu är det fastslaget att Vilse i Anderna är
Barks bästa långa serie, vilket väl inte var nån överraskning (även om
jag själv inte satte den högst). Sämst ligger nu Vildhundarnas
drottning vilket förvånar mig mer. Nog finns det sämre?

I den internationella omröstning som Ken Bausert anordnade tidigt
80-tal var det istället Jul i Pengalösa som vann, med Vilse i Anderna
och Gyllene hjälmen på delad andra plats. Sist kom där Jättemyrorna
och Farbror Joakim som rymdbrevbärare som båda ligger lågt ner i
NAFS(k):s omröstning också.

Den största skillnadeni toppen mellan dessa båda omröstningar är
kanske att Den gamla borgens hemlighet ligger på tredjeplats i
NAFS(k):s omröstning, men i Bauserts omröstning låg först på plats
arton.

Allt detta när det i NAFS(k):s omröstning har avgivits totalt 754
röster av 13 personer, så det kan förstås ändras mycket med tiden.
(Det är 24 kollusorer som har röstat på långfilmerna.)