Kalle i Fantomen

Niklas Elmefjäll niklas.elmefjall at comhem.se
Sat Aug 22 17:47:51 CEST 2009

Kvack!

Jag är kanske mer Fantomenfantast än Disneyfantast (ja, håna mig). Har
förundrat lite över att Kalle Anka dyker upp när jag läser Fantomens samlade
band från slutet av 50-talet. Redan några år tidigare har det gjorts
präktiga ensidesserier med Blå Monarkerna, ett gäng killar som tävlar på
Monarkcyklar. Där dyker även speedwaylegenden Varg-Olle Nygren upp. I sista
rutan i varje serie hyllar de Monark som kirrar biffen åt dem. Nåt år senare
så dyker som sagt Kalle (och Knattarna) upp. Här är det Crescent som är
”hjälten” i ensidesserien. Kalle får fatt på Björnligan genom att jaga fatt
dem på sin fina Crescent till exempel. I en annan serie hjälper Knattarna
Farbror Joakim på hans bondgård så han kan ge dem pengar att köpa en ny
cykel.

Nån som har mer info om dessa (töntiga) serier?

/Elmis