Re: Musses brandförsäkringsnummer

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Mars 24 09:36:41 CET 2009

Per S:

>På <http://www.påsvenska.se/2009/03/23/svaret-pa-dina-fragor/> kunde
>man nyligen se det påstås att Musses brandförsäkringsnummer är "90".
>Jag har invänt att man aldrig får reda på detta nummer (i WDC 99), men
>nu undrar jag om det finns  någon översättning som ger stöd för
>författarens minne på något sätt?

Nej, det gör det inte. Jag har i samband med CBSV
läst alla svenska utgåvor mycket noggrant
relativt nyligen, och jag skulle (vill jag påstå)
ha lagt märke till om det funnits någon sådan
avvikelse. Det skulle ha varit helt oväntat och opåkallat.

För säkerhets skull plockade jag nu fram
utgåvorna från 1976 och 1987, som jag ser via
länken att uppgiftslämnaren hänvisar till. Båda
bygger på Norbecks text från 1950. Det kan mycket
väl finnas avvikelser från den, men just här ser
jag ingen sådan. (Jag har till och med båda
upplagorna av KAB 4. Senare utgåvor av vissa
tidiga Bästisar var annars några av de ytterst få
svenska Barksutgåvor som jag inte hade tillgång till under arbetet med CBSV.)