Fantagraphics ger ut Barks

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tis Jan 11 16:01:03 CET 2011

> Japp, efter en noggrannare läsning av infon så tror jag du ha rätt. Men senaste siffran från
> Fantagraphics är nu >= 95% så boken växer :-)

Japp, 7"×10" säger Gary Groth på
http://robot6.comicbookresources.com/2011/01/exclusive-fantagraphics-to-publish-the-complete-carl-barks/#comment-49293
vilket ger 17,8 och 25,4 cm på ärans och hjältarnas språk. Då känns
det OK, för liksom Simon tycker jag
att den ultimata Barks-läs-utgåvan ska vara i
originalpubliceringsstorlek snarare än förstorad.

Jag är heller inte intresserad av tjocka essäer. Eller rättare sagt är
jag mycket intresserad av tjocka essäer,
men hellre i ett annat sammanhang än infogade i samlingsböcker. Jag
tycker det är lite synd att texter som
jag skulle vilja läsa är "gömda" inne i de svenska faksimilböckerna
och Carl Barks samlade verk som jag
av olika skäl inte vill köpa. Så jag ser det inte som nåt minus att
Fantagraphics utgåva inte ska ha lika
mycket sånt. (Men det ska ändå bara bli ca 200 sidor serier i varje
240-sidors-volym, så en hel del blir det
visst ändå.)

Trots viss initial oro över förminskningen tycker jag det låter mycket
lovande, och det kliar redan i plånboken.