Känsliga saker i KA & Co

Tommy Svensson 044352242 at telia.com
Ons Jan 4 10:35:25 CET 2012

Jag sitter för tillfället och knåpar på ett litet arbete på högskolan där jag bl a ska ta upp förändringar i Ka & Co. Exempelvis kommer jag att ta upp hur andra folkslag kunde framställas i tidigare serier, som i KA i Vulkandalen. Jag kommer också att peka på språkliga exempel, t ex min personliga favoritsekvens när Kalle jagar Knattarna (med en gardinstång) i serien Drömvärdshuset Vita Ankan med kommentarer som "Det är ett japanskt anfall", följt av "Jag har er på kornet era snedögda gulingar". Jag har svårt att se att sådana texter skulle kunna få förekomma i serier producerade idag, m a o mycket intressant för mitt arbete.

Saken är den att jag gärna tar några fler exempel.....och var kan det vara bättre att fråga om sådana här saker än på den här listan. Någon som har några fler intressanta exempel inom ovanstående ämnen?

/Tommy