Skateboard?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Sep 17 12:25:35 CEST 2014

Magnus B:

>När åkte knattarna skateboard för första gången i en svensk Kalle
>Anka och när tecknades/skrevs den serien?

Menar du ordet "skateboard" eller företeelsen?
Det var väl inte ovanligt på 50-60-talen att
ankorna rullade omkring, men då skrev man
"rullbräde" eller "rullbräda" på svenska. Den
serien som faller i minnet är ju denna:

http://coa.inducks.org/s.php?c=W+WDC+309-06

men jag vet inget som tyder på att det skulle vara den första.

Sen har det återkommit allt oftare när nya
skejtvågor har rullat in. Första gången ordet
"skateboard" förekom i KA & C:o kan ha varit
(ingen garanti, men ganska troligt) i nr 28/1995:

http://coa.inducks.org/s.php?c=D+92260

Då hade jag skrivit "rullbräda" i manus, med en
halvsnorkig kommentar om att det svenska ordet
hellre borde användas både av ankistnostalgiska
och språkvårdande skäl. Redaktionen höll inte med
utan ändrade till "skateboard".

Under det följande decenniet varierade vi mellan
de båda termerna. Under första halvan av
00-talet, ungefär, valde jag det jag tyckte
passade bäst med tanke på situationen ... kanske
kunde amatörer som Kalle Anka säga det bonnigare
ordet "rullbräda", medan hippa ungdomar som
Knattarna svängde sig med de mer internationella
inne-termerna. Eller så. Sen med tiden tyckte jag
väl (något motvilligt, ska medges) att
"rullbräda" blev mer och mer antikt och gick så
småningom helt över till "skateboard". Sista
(eller senaste!) förekomsten av "rullbräda" i KA
kan ha varit 2006. Vi får se om det försvinner ur
Svenska Akademiens ordlista också så småningom,
eller får en stämpel som ålderdomligt.

Jag ser i mitt arkiv att jag också har använt ord
som "skejta, skejtare" och det skedde första gången 2006.