Enkelhetens melodi

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Ons Jan 7 11:52:33 CET 2015

> Och samma sak med Shere Khan - där var det alltså Olof Thunberg vid dialog
> och Carl-Eric Hellström vid sång (mest troligt p.g.a. att Thunberg inte har
> mycket till sångröst). Inte för att Shere Khan sjunger alltför mycket,
> men...

Det tycker jag är extra konstigt eftersom jag tycker det är en svag
punkt (om än tämligen liten) i den svenska dubbningen. När Shere Khan
går in i gamarnas sång och avbryter den så sker det med en så markant
bassång i originalet, så att det blir en tydlig kontrast mot gamarna,
men på svenska när man hör det på skivan så tycker jag inte det är
tydligt alls att det är en ny röst, utan det skulle kunna vara en av
gamarna som sjöng på precis som tänkt istället.

Om man nu ändå ska ha en särskild sångröst för nån som väl bara har en
sånguppgift borde det ha varit någon med en röst som passade till det!