SV: SV: Frågor

Hampus Johansson j.hampus at yahoo.se
Tis Juni 21 10:27:14 CEST 2016

Tack för bra svar Stefan!
Jo, jag tänkte också på att bara västligaste kollusorn kan bli svårt att svara på, så jag skrev "i Sverige" på slutet.

Efter dina svar börjar jag också undra när ni fick första medlemmen utanför skolan, eller kanske snarare  någon som ni inte kände sedan tidigare. Det skulle också vara kul att veta när ni fick eran första utlandsmedlem. Jag tycker det var väldigt intressant att läsa om Nafs(k)´s historia i NK1-4. Det är därför jag undrar så mycket.
Kvack från Hampus. J

    Den måndag, 20 juni 2016 21:00 skrev Stefan Diös <pyas at swipnet.se>:

Hampus:

>Undrade nog mer varför just Stefan Diös fick
>314, Fredrik Ekehed 315 och Greger Nässén 316.
>Men det kanske inte finns någon speciell anledning varför.

I NAFS(k) sker ingenting utan anledning! Eller
också allting, det beror på hur man ser det.
Svaret på den frågan är i alla fall enkel. Vi tog
bokstavsordning efter efternamnen. Att vi skulle
utgå från nr 313 kom vi ganska raskt på, och
nästan lika raskt att det numret var för fint för
någon av oss. Så den tidigaste i alfabetet, som
alltså råkade vara jag, fick nr 314. När det
sedan blev aktuellt med en hedersmedlem kändes
det självklart att han skulle få ett speciellt
nummer, och då var vi glada att vi hade sparat nr 313 den gången i början.

Det var väl fråga 3 på din lista. Kul att du
väcker lite liv i mejlinglistan genom att ställa
sådana, förresten! Låt se om jag kan säga något om några av de övriga.

>1. Vem kom på samt vem har ritat Nafs(k):s logotyp?

Idén med text i en sjömansmössa tror jag faktiskt
kan ha varit min. Jag tror mig också minnas att
en ursprunglig version ritades av koll. Björn
Jernberg (en klasskamrat; vi höll ju mest till i
vår skola de första åren). Sen när vi växte till
oss fick ju den där symbolen standardiseras, och
det kanske någon annan (Greger?) minns mera av.

>2. Vem kom på mottot "In Donaldismo Veritas"

Det spånade vi nog fram gemensamt, ganska tidigt.
Vi läste ju gymnasielatin vid det tillfället och
tyckte att en parafras på något känt citat kunde
se häftigt ut. Kanske tog någon dit en bok med
latinska citatsamlingar och så valde vi bland
dem. Jag har för mig att vi bl.a. övervägde "Vita
brevis, donaldismus longus" (Livet är kort,
ankismen lång), men till sist valde vi det befintliga.

Resten får någon annan fylla i med som har
kunskaper om sådant. Fast om man ska göra sig
lite lustig (och lustigheter gillar vi ju i denna
förening) kan fråga 5 om den västligaste
medlemmen bli lite knepig, formellt sett. Jag vet
att vi har medlemmar i t.ex. Norge och Amerika,
som ligger en bra bit väster om där jag bor i
alla fall. Men fortsätter man ännu mer västerut
kommer man förr eller senare till Bromma igen, så vem vet! ;-)

Tack och kvack för ditt intresse för vår
verksamhet och ädla (?) historia, vill jag säga med en mer seriös ton.