Orange

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Mon Okt 31 12:09:53 CET 2016

Kalle-layoutaren Hanna skrev:
> 30% magenta och 100% yellow.

Fint att det är ett märkbart magentamärke i det!

Detta är väl en CMYK-angivelses, så ingen cyan, 30% magenta, 100% gul,
inget svart?
Med (det iofs gigantiska) förbehållet att det inte "går" att konvertera
mellan färgsystem verkar det vad jag förstår motsvara #ffb300 i rgb, vilket
jag tycker ser näbbigt ut. De som förstår sig på färger får gärna tala om
att något annat vore bättre att efterlikna det med.

Att jag är intresserad av näbbfärg nu är i delvis för att vi i föreningen
använder orange färg ibland, och då är det väl för att det är en näbbfärg,
så då är det väl bäst om det är den "rätta" näbbfärgen.

Det finns t.ex. en färgversion av föreningens logga, med hatten, där det är
orange text som i alla fall på http://nafsk.se/pics/Logga299.gif har
färgton #ffad18 enligt vad jag mätte nu. Borde det hellre vara #ffb300? På
vår webb används orange än mer, där det oranga högst upp nu är webbfärgen
"orange" (= #ffa500), och mina brandgula funderingen nu började med att jag
tänkte att det borde vara nåt gulare/ljusare där.

Färgjämförelse över i inlägget nämnda rgb-färger:

​