Re: Varifrån kom bindestrecket?

Stefan Diös pyas at tele2.se
Tors May 7 10:47:04 CEST 2020

Johan A om Klarabella:

>Champinjoner är nog fel, förresten. Du ledde mig
>vilse, Stefan! Kalla kulor är rätt betoningsmönster.

Efter ännu ett par sömnlösa nätter har jag kommit
fram till att Johan naturligtvis har rätt. Jag
hade för bråttom i min analogi mellan
Svarte-Petter och Klarabella (som jag annars var
rätt nöjd med). Men jag inser nu att jag inte
betonar dessa namn exakt likadant. Det gör kanske
den som lägger mer vikt på första ledet (som i
"gummianka"), men om min Svarte-Petter är mer som
champinjoner, så är min Klarabella mycket riktigt mer som kalla kårar.

Tänkvärt. Jag håller med Hanna om att detta är en
ovanligt fruktbar diskussion. Kanske.

Apropå det tror jag att frågan om huruvida Hanna
ska utttalas som fanders beror mycket på hur man
uttalar fanders. Påminner en del om ovan sagda.
Vi får nog börja blanda in grav och akut
ordaccent också om det ska bli nåt av det här.
Tomten eller tomten? Eller mer enligt vårt tema: anden eller anden?

Uttalas gruvorten Norberg i Bergslagen likadant
som efternamnet hos vissa curlingspelare och
andra? Kanske, om man man bor tillräckligt långt
norrut. Men hur är det med Karlbergs slott och
Sten Carlberg då? Karlstad, Karlshamn och
Karlsborg? Södertälje och Söderköping? Nu förstår
ni vilka bekymmer som ständigt häckar i min hjärna.

Jag går och lägger mig igen.

S Diös (en jamb)