Anders Anka

m8100 m8100 at abc.se
Mon Juli 5 14:48:22 CEST 2021

Sagan är ju en gammal amerikansk fabel, "The Little Red Hen". Samlad
tidigast 1874 av Mary Mapes Dodge. En i dag ganska känd fabelsamling.
Enligt henne fick hon sagan från sin mor.

I Sverige översattes den som "Den lilla hönan och vetekornet".

Filmen kom till Sverige med titeln "Den kloka hönan" och hade svensk
premiär 1934-12-17.
Florence Gill gjorde Hönans röst (Tant Giggi?) och Clarence Nash gjorde
Kalle så klart.

Söndagsstripparna gick först som "Nasse Nöff och Fåglarna Flax" i
Svenska Journalen. Vad Kalle hette i Svenska Journalen vet jag inte, för
jag har inte kommit så långt i min forskning att jag läst dem själv.

// Bror