<div dir="ltr">Tack sÃ¥ mycket för ett lÃ¥ngt och bra svar! Jag tog och läste om "Hannibals elefant" och "Bland brudar och bedragare" och tänker att de nog Ã¤r bland de bästa serierna av Jan. Det hade varit kul att fÃ¥ läsa de som inte kom till Sverige, men inser att jag nog kanske hade blivit besviken. Hans teckningsstil Ã¤r inte helt konsekvent, med blandning av lÃ¥n frÃ¥n Barks och helt moderna inslag (som mobiltelefoner). Historierna Ã¤r dock oftast bra och känns annorlunda vilket jag uppskattar mycket!<div><br></div><div>Kul förresten att se att Joakim i serien "Bland brudar och bedragare" fÃ¥r heta sin fullständiga namn, Per Joakim! Har du använt det mÃ¥nga gÃ¥nger?</div><div><br></div><div>Hälsningar,</div><div><br></div><div>Per Erik</div><div><br></div><div><br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Den tors 14 mars 2019 kl 13:10 skrev Stefan Diös <<a href="mailto:pyas@tele2.se">pyas@tele2.se</a>>:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><br>
ApropÃ¥ Pers frÃ¥ga om Jan Gulbransson passade jag <br>
pÃ¥ att snabbtitta lite pÃ¥ vilka serier av honom <br>
vi har haft i Sverige. Till detta Ã¤ndamÃ¥l kan man <br>
använda olika funktioner pÃ¥ INDUCKS sÃ¥ att man fÃ¥r upp exempelvis denna lista:<br>
<br>
<a href="https://inducks.org/comp2.php?default_o=1&acceptUnsure=1&zse=on&creat=JGu" rel="noreferrer" target="_blank">https://inducks.org/comp2.php?default_o=1&acceptUnsure=1&zse=on&creat=JGu</a><br>
<br>
Jämför man med andra listor stämmer det att <br>
svenska KA & C:o har hoppat Ã¶ver nÃ¥gra av hans <br>
serier som har gÃ¥tt i Danmark och Norge. Vid <br>
första anblicken ser det ut att vara tre stycken <br>
Ã¥r 1994-95. Lite intressant pÃ¥ sitt sätt, men jag <br>
tror att det rör sig om tillfälligheter. Vid den <br>
tiden skilde sig innehÃ¥llet i de skandinaviska <br>
tidningarna Ã¥t lite mer Ã¤n under andra perioder. <br>
Samma Ã¤ventyr kunde komma i lite olika nummer i <br>
de olika länderna och vissa kom, som synes, inte <br>
med alls här eller där. Ibland kan det ha varit <br>
dubbelnummer eller andra tillfällen dÃ¥ de andra <br>
länderna gav ut fler sidor Ã¤n vi, sÃ¥ att man helt enkelt mÃ¥ste stryka nÃ¥got.<br>
<br>
Om man därvid har fÃ¥tt syn pÃ¥ Jan Gulbransson och <br>
bestämt sig för nÃ¥t i stil med att "va, kommer <br>
den där rackarn hit igen, honom vill vi inte ha", <br>
sÃ¥ känner i alla fall jag inte till det. Det var <br>
före e-postens tid, sÃ¥ jag har ingen <br>
korrespondens att kolla, och i mina digitala <br>
textarkiv frÃ¥n den tiden finns ingen anteckning <br>
om nÃ¥t sÃ¥nt. Och det skulle säkert Ã¤ndÃ¥ ha <br>
bestämts ovanför mitt huvud. Kanske inte ens alltid i Sverige.<br>
<br>
Däremot kan jag kolla om jag har antecknat nÃ¥t <br>
särskilt om de av hans serier som vi HAR gett ut, <br>
vilket ju Ã¤ndÃ¥ Ã¤r de flesta. Det visar sig att <br>
jag har gruffat en del Ã¶ver nÃ¥gra av Ã¤ventyren <br>
som var besvärliga att jobba med. Ofta var det <br>
oformliga och trÃ¥nga pratbubblor där det inte <br>
tillnärmelsevis fick plats sÃ¥ mycket text som <br>
originalet hade velat. Och ibland tyckte jag att <br>
handlingen hade luckor eller att figurerna <br>
betedde sig ologiskt. SÃ¥na saker kan ju variera <br>
beroende pÃ¥ vem som har skrivit manus, och det <br>
ska självklart sägas att jag ibland har skrivit <br>
uppskattande ord ocksÃ¥. De flesta av Jans första <br>
serier, som vi fick till oss pÃ¥ 90-talet, ser han <br>
ut att ha författat själv. Det Ã¤r inte säkert att <br>
just dessa hör till höjdpunkterna i hans karriär, <br>
enligt min Ã¥sikt, men samtidigt tar det ju sin <br>
tid för vem som helst att lära sig hantverket och hitta sin stil.<br>
<br>
Jag har inte tagit fram och läst om dessa Ã¤ldre <br>
Gulbransson-serier, utan nöjt mig med att skumma <br>
igenom mina gamla manusanteckningar. Jag kanske <br>
inte alls skulle reagera likadant i dag, när jag <br>
med all säkerhet har glömt bort de flesta <br>
äventyren och i princip skulle fÃ¥ läsa dem som <br>
"nya". Däremot minns jag nÃ¥gra av de serier som <br>
har kommit frÃ¥n hans penna det senaste decenniet, <br>
ibland maffiga, ambitiösa och genomarbetade <br>
projekt som alpäventyren om Hannibals elefant i <br>
KA 19-23/2014. Detta minns jag som väldigt <br>
krävande att arbeta med, bÃ¥de positivt och <br>
negativt. Det behövdes mycket research, en del <br>
var svÃ¥rt att formulera pÃ¥ svenska, jag fann <br>
genvägar i de historiska och geografiska <br>
beskrivningarna som ibland störde mig och samma <br>
sak med vissa av figurernas agerande. Och sÃ¥ ont <br>
om plats i bubblorna för att beskriva (alltför?) komplicerade skeenden.<br>
<br>
Men det var en vacker exposé Ã¶ver alpländernas <br>
miljöer och innehöll tillräckligt med <br>
verklighetsbakgrund för att, förhoppningsvis, <br>
locka nyfikna läsare till vidare studier. Den <br>
sviten kan tjäna som pÃ¥minnelse av att man ska <br>
passa sig för att gÃ¥ i "Don Rosa-fällan", dvs <br>
ställa ohemult höga krav pÃ¥ att precis varenda <br>
detalj som beskrivs ska vara faktamässigt <br>
oklanderlig. DÃ¥ gÃ¥r det till sist inte att skriva <br>
nÃ¥gra vettiga Ã¤ventyr alls. (Kanske inte ens om <br>
man Ã¤r Don Rosa, men det Ã¤r en annan diskussion.)<br>
<br>
Numera samarbetar Gulbransson ofta med Rob Klein <br>
gällande manusen. Ã„ven där fÃ¥r jag säga att <br>
resultaten har varit skiftande. Det Ã¤r ju gubbar <br>
som kan sin Carl Barks utan och innan och som <br>
älskar att stoppa in detaljer och referenser som <br>
andra kännare kan le uppskattande Ã¥t. Men dÃ¥ och <br>
dÃ¥ tycker jag att de har koncentrerat sig pÃ¥ en <br>
typ av humor som känns hämtad frÃ¥n USA för sexti <br>
Ã¥r sen, och dÃ¥ inte menat som en komplimang. Det <br>
har varit skämt och intriger som t.ex. har ställt <br>
könsroller mot varann pÃ¥ ett sätt som fÃ¥ svenska <br>
läsare torde uppskatta numera. Faktiskt har jag <br>
ibland tänkt "va, kommer de där rackarna nu igen, <br>
mÃ¥ste vi ha med dem" ... Ibland har vi diskuterat <br>
saken inom redaktionen. Jag tror inte det har <br>
slutat med att vi har lyft ut nÃ¥gon <br>
Gulbransson-serie, det ska rätt mycket till innan <br>
vi gör det. Men ett par gÃ¥nger har vi varit nära <br>
att vilja göra det, och vi har sett oss nödsakade <br>
att försöka tona ner dialogen pÃ¥ vissa ställen. <br>
Men Ã¥terigen, det finns givetvis mÃ¥nga bättre <br>
exempel när Rob och Jan skriver om andra Ã¤mnen.<br>
<br>
Jag har inte sagt mycket om Gulbranssons lätt <br>
igenkännliga teckningsstil. Jag känner mig <br>
säkrare när det gäller att bedöma berättandet och <br>
törs inte ge mig pÃ¥ detaljerade konstnärliga <br>
bedömningar. Men jag kan nog säga att det finns <br>
andra nutida artister vars teckningar jag vanligtvis uppskattar mer.<br>
<br>
När det gäller "ankister med inflytande pÃ¥ <br>
disneyutgivningen i Sverige" Ã¤r jag inte den <br>
främsta. Jag skulle pÃ¥ sin höjd kunna "be nÃ¥gon <br>
att be nÃ¥gon att föreslÃ¥ nÃ¥got", och inte ens det <br>
gör jag väldigt ofta. Och utan att racka ner <br>
alltför mycket pÃ¥ den erfarne, engagerade och pÃ¥ <br>
mÃ¥nga sätt skicklige Jan Gulbransson, sÃ¥ har jag <br>
faktiskt aldrig tänkt tanken att föresprÃ¥ka mer <br>
av just honom. Han BORDE vara intressant och <br>
jättebra, men han Ã„R det alltför sällan.<br>
<br>
Men det Ã¤r ju tur att alla inte tycker samma sak. <br>
Fans av Gulbransson fÃ¥r gärna skriva till listan <br>
och säga emot mig, det vore uppfriskande. Det Ã¤r <br>
ju helt korrekt att det finns en massa Ã¤ldre <br>
serier av honom som inte har kommit till Skandinavien alls.<br>
<br>
<br>
S Diös<br>
<br>
<br>
<br>
>Kan nÃ¥gon pÃ¥ denna maillista förklara hur det kommer sig att vi i Sverige<br>
>inte fÃ¥tt se lika mycket av den i mitt tycke mycket spännande ankskaparen<br>
>Jan Gulbransson som t ex vÃ¥ra nordiska grannar? Det kom nÃ¥gra enstaka<br>
>serier i mitten pÃ¥ nittiotalet i KA &C:o med bÃ¥de manus och teckningar av<br>
>Jan, men sedan dröjde det till en bit in pÃ¥ 2000-talet (tror jag) innan<br>
>fler kom hit. Han blev tydligen ingen favorit hos den dÃ¥varande svenska<br>
>redaktionen medan han i Danmark och Norge publicerades i större<br>
>utsträckning. Jag tycker att han Ã¤r bra mycket intressantare som<br>
>serieskapare Ã¤n de flesta som trycktes i KA pÃ¥ 90-talet, sÃ¥ varför blev det<br>
>sÃ¥? GÃ¥r det att rätta till?<br>
><br>
>DÃ¥ jag inte Ã¤r särskilt aktiv pÃ¥ dessa sociala medier sÃ¥ vet jag inte om<br>
>detta Ã¤mne kanske redan har avhandlats för tjugo Ã¥r sedan. Om sÃ¥ skulle<br>
>vara fallet sÃ¥ ber jag om ursäkt, men det vore kul att fÃ¥ en förklaring!<br>
>Och skulle nÃ¥gon av alla ni ankister med inflytande pÃ¥ disneyutgivningen i<br>
>Sverige kunna lyfta ut nÃ¥got av de mer oinspirerade inslagen i KA och<br>
>trycka Jans Ã¤ldre serier, sÃ¥ skulle jag kanske kunna fÃ¥ svar pÃ¥ varför han<br>
>blev sidsteppad!<br>
><br>
>Med vänliga ankisthälsningar,<br>
>kollusor 446 Per Vedin<br>
<br>
<br>
<br>
---<br>
This email has been checked for viruses by AVG.<br>
<a href="https://www.avg.com" rel="noreferrer" target="_blank">https://www.avg.com</a><br>
<br>
_______________________________________________<br>
<a href="https://nafsk.se/mailman/listinfo/ankism" rel="noreferrer" target="_blank">https://nafsk.se/mailman/listinfo/ankism</a><br>
</blockquote></div>