SV: Greger är rätt slö

Per Starback starback at ling.uu.se
Fre Apr 20 16:55:26 CEST 2001

Greger skrev:
> En vanlig typ av ändring (både i originaldelen och den svenska
> delen) beror på att titlarna inte återgivits på ett helt konsekvent
> sätt tidigare.

I begynnelsen, för länge sedan medan jag fortfarande brydde mig, så
propagerade jag ihärdigt för att man vill kunna stoppa in fullständiga
titlar i Inducks, trots att man ofta bara vill ha "korttitlarna" i
output, men Harry var konsekvent emot. Detta om korttitlar står t.o.m.
uttryckligen i hans Inducks-webbsidor.

Vad gäller förkortningar för titlar så var en annan sak jag ivrade för
att kunna använda normala förkortningar och inte behöva använda korta
kryptiska, men det var länge omöjligt på grund av de fixa korta
fälten. Nu är fältet längre, så den stötestenen är borta i alla fall.
Däremot är Harry fortfarande (eller var i alla fall senast jag sa nåt
om det) emot icke-ASCII i sådana förkortningar, så man kan ändå inte
alltid använda de beteckningar man skulle vilja.

Även jag jämförde på min tid NK5 och Inducks förstås, och kunde
därigenom rätta fel på båda håll, men det finns säkert mer kvar att
göra.