SV: Nyheter

Nässén Greger grnas at wmdata.com
Sön Aug 19 17:58:04 CEST 2001

Jag har inte bidragit till INDUCKS speciellt mycket, så kan jag har ingen
aktuell kodningserfarenhet att utgå ifrån. Jag undrar varför vi är oklara
över koderna för de här tidningarna? Har det inte utvecklats nån praxis inom
INDUCKS hur vi ska koda och gruppera tidningar som inte har klar numrering
eller titel? Nu verkar kodtilldelningen lite nyckfull, t ex att två album
med klart olika titlar och utseende fått koden CBJUB bara för att de kom ut
i samband med Barks-jubileet.

Jag tycker att det är i första hand ISSN-numret - om sånt finns - som avgör
hur utgåvor ska grupperas, och i andra hand uppenbart gemensam titel eller
logotyp. Ska vi då lägga in en utgåva som CBJUB 2 i AET, bara för att den
har samma sidantal eller färg på ryggen? Det verkar rätt godtyckligt, och
gör det inte lättare för oinsatta att hitta såna utgåvor i indexet. Låt
hellre udda tidningar med en unik titel eller logotyp få en egen kod,
baserad på titeln.

Men, om vi inte kan enas i de aktuella fallen, får vi ju rösta. Jag
efterlyser bara klarare regler för hur vi ska skapa och tilldela
tidningskoder för såna här specialutgåvor framöver.

Mvh Greger