SV: Kalle Ankas embryo

Stefan Persson spe at inducks.org
Mon Juni 26 00:33:24 CEST 2006

Hej Thomas!

On 2006-06-26 05:35, NAFS(k) - Pengabingen wrote:
> Är ni medvetna om att Kalle Ankas embryo, ankan som bodde hemma hos en
> gris och blev utskälld av en beskäftig höna för att han och grisen var
> så lata, förekom som följetong i veckotidningen Svenska Journalen hösten
> 1935? Serien hette i denna svenska översättning Nasse Nöff och fåglarna
> Flax.

Låter som följande serie: http://coa.inducks.org/story.php/x/ZS+34-09-16//

Är "fåglarna Flax" alltså Kalle och hönan?

> Efter ett par månader ersattes den av en annan disneyserie, om
> elefanten Jumbos djungeläventyr. Jag råkar ha en inbunden årgång av
> Svenska Journalen 1935, ärvd av min morfar.

Låter som följande serie: http://coa.inducks.org/story.php/x/ZS+35-10-27//

Det skulle vara bra om du kunde tala om från och med och till och med
vilka nummer de olika serierna publicerades, samt hur många sidor i
tidningen som serierna tog upp i varje nummer (1 sida? ½ sida?), samt de
exakta titlarna. Är titlarna på serierna alltså "Nasse Nöff och fåglarna
Flax" samt "Elefanten Jumbos djungeläventyr"?

Det skulle även vara användbart om du kan tala om vad de olika figurerna
hette 1935 -- hette t.ex. Kalle Anka redan då Kalle Anka eller hette han
något annat?

Har du hittat några andra serier i den tidningen också?

Hälsningar
Stefan Persson