SV: Fairies.

Stefan Persson spe at inducks.org
Sön May 7 03:52:39 CEST 2006

Bror Hellman wrote:
> Nr 1 har samma omslag som Svenska, Danska, Tyska, etc. Kodad "IC FA 01".
> Men Hadas nr 2 - 4 har andra omslag än de Svenska. Spanjorerna har kodat dem
> "IC FA 02" etc.  men eftersom de inte kan ha samma kod som våra omslag så.. tja..

[desc-it:Vidia vola] kommer från den italienska filen, och eftersom
Vidia inte flyger på det svenska omslaget kan inte det svenska omslaget
vara IC FA    2. På det spanska omslaget ser man Vidia flyga, så den
identifieringen kan däremot vara riktig, såvida det inte gjorts två
olika omslag där Vidia flyger.

Dessvärre finns endast de första 2 numren i it.dbi än så länge, så det
går inte att göra något åt de övriga omslagen ännu. Fairies omnämns inte
heller på
http://www.disney.it/Publishing/abbonamenti/abbonamenti_disney.html så
det går inte att få några omslag från den sidan.

> Jag vet ju inte hur de italienska ser ut och jag vet inte riktigt vad jag skall koda omslagen som i så¨fall. Koda dem som "SC FA 02" eller snarare "DC FA 02" kanske? ;-)

SC = gjort i USA före 1989, låter ytterst osannolikt.
DC = gjort av Egmont, publicerat i Danmark. Frågan är dock om omslaget
verkligen är gjort av Egmont -- personerna som gjort det verkar bara
jobba för det italienska förlaget. Om omslaget är gjort för det
italienska förlaget kan inte DC användas.

Det är dock fullt möjligt att även det svenska omslaget har publicerats
i Italien -- ibland har det hänt att Egmont istället har valt att
använda någon illustration från någon annan sida i den italienska
tidningen som omslag. Första numret av svenska W.i.t.c.h. är ett exempel
på detta.

> Finns det någon man kan fråga som kan bringa lite reda i röran, eller är det bara att avvakta tills någon laddat upp Italienska och Finska omslag?

http://coa.inducks.org/discuss.php?onlyaddcomment=1&reportsolved=1146965560

Stefan