SV: SV: SV: New Inducks data submitted (se/DN2007-02-10) bySteamboatWillie

Bror Hellman m8100 at abc.se
Sön Feb 11 01:21:46 CET 2007

> Jag hade för mig att han hette Micky i båda tidningarna.

Nix, pix!

>Ja, det verkar lite underligt. SD och bioannonserna kom ju före
>HV-publiceringen, så det rimliga hade varit om de använt samma namn.

Jo, HV kan ju inte ens (Som SvD med "Dragos")hävda att de var först eller
något sådant.

> Men hur är det nu:
> Micky Mus = Musse Pigg

Eh, jo, fast Micky måste jag forska lite mer i. Tror att det förekommer
olika stavning,
men HV är ett litet eget projekt jag skall försöka mig på.  Problemet är att
veckotidningar är det svåraste att forska på då de inte finns på mikro.

> Molly = Mimmi Pigg

Justibus! Molly är märklig då HV kallar henne för Mimmi i början, men senare
så heter hon Molly. (Sent 1940 eller 1950-tal) Jämför t.ex. HV1937-40.

> Max = Klasse / Krakberg (Krakis)

Krakberg heter han faktiskt redan i SD enligt mina anteckningar. Det verkar
somn om Krakberg (Smeknamn Krakis) är ursprungsnamnet i Sverige. Av någon
anledning fick han heta "Herodes" i DN 1987.
Jag tror att "Klasse Häst" kommer i Kalle Anka & C:o, för enligt obekräftade
källor heter han Krakberg i Musse Pigg-tidningen.

Dessa kan jag inte bekräfta. i HV1935-25 heter MF=Putte och Knutte
(Se: http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Teddi_och_Freddi)

> Har jag missat någon viktig figur? Jag upptäckte att många av HV-namnen
saknades
> i listan över svenska namn. Dem jag räknade upp har jag lagt in nu, är det
något
> mer som ska in? Vad heter Puttes bror?

Så fort jag fått igång att läsa alla HV så skall jag kunna svara på det, men
just nu är mina nog lite nerpackade.. Skall försöka titta dem i dag Söndag.
Skall försöka läsa HV på KB Februari/Mars...

För övrigt så börjar MP i SD 1930-03-17, men i 1930-03-16 finns en
introduktionsartikel om Musse Pigg med en bild på Walt Disney med bildtexten
"Ub Iwerks, Msuse Piggs Pappa" och div. illustrationer. Skall jag indexera
även det numret?  Det är ju egentligen *där* som Musse Pigg debuterar.. :-)

            // Steamboat Willie