SV: Repriser

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Fre Apr 7 12:59:14 CEST 2000

Patrik:

> Och varför inte istället samla alla Don Rosa-repriser i ett album eller
bok av något slag.

En mycket lysande idé som många haft före dig och som jag sannerligen
hoppas ska bli verklighet inte bara en, utan många gånger!

>Med ett sådant resonemang torde det väl rimligtvis vara mer angeläget att
reprisera "En gran att minnas", som ursprungligen publicerades i den
obskyra publikationen Glada Julparaden 1988.

Helt klart en serie som är mogen att plockas fram igen, vilket väl också
lär hända nån gång kan man anta. Varför inte i boken vi drömmer om ovan?
Men denna korta sak tål förstås inte att användas i sammanhang där man
behöver en längre äventyrshistoria.

>Om KA-tidningarna i Skandinavien nu har gemensamt material, och det
tydligen är svårt för den svenska redaktionen att ändra i Egmont-ledningens
planering, hur lyckades de då med konststycket att ta bort bilagor med Don
Rosa-serier?

Här kan jag (som alltid) bara ge det svar som jag själv har uppfattat med
hela eller halva öron och som inte kan tolkas som officiellt... men dessa
bilagor var just bilagor, som inte producerades tillsammans med den övriga
tidningen och som därför lätt kunde plockas in eller ut av resp. redaktion
som så önskade. Det är en helt annan sak än att byta ut en enstaka serie i
en färdigproducerad tidning. En förklaring jag hörde vid den aktuella tiden
var att svenska KA & C:o hade en betydligt större andel prenumeranter bland
läsarna än sina motsvarigheter i Danmark och Norge. Och vad har nu det med
saken att göra, frågar sig upprörda Rosa-fans?!? Jo, allting. Det betyder
att det var mycket viktigare för Danmark och Norge att ofta göra enstaka
reklamkampanjer för att locka lösnummerköpare; typ tävlingar, presenter
eller varför inte seriebilagor. Sverige däremot hade redan en stabil bas av
prenumeranter som redan hade betalat för sig, varför det inte bedömdes löna
sig i samma grad att stoppa in sådana bilagor lika ofta. Så vissa av dem
fick vi inte se... det var inte så att de "togs bort", det var så att de
aldrig togs in. Och det hade definitivt inget med innehållet att göra.

Om jag försöker tänka med min stackars hjärna och frikoppla den från övriga
känslor, så kan jag helt och fullt förstå ett sådant argument. Som
Rosa-älskare tycker jag inte om resultatet, för jag hade velat läsa de där
serierna. Men jag måste inse att ett affärsdrivande företag behöver fatta
sådana beslut som de tror är mest lönsamma. Kanske skulle jag kunna
argumentera att Don Rosa har så många fans i Sverige att man utan tvivel
hade tjänat miljoners miljarder kronor på extra lösnummer om man nu hade
stoppat in de där bilagorna. Men jag vet inte om jag verkligen tror att
detta är sant, och framför allt kan jag inte inbilla mig att de högsta
ekonomiska beslutsfattarna skulle förstå ett sådant tänkesätt. Det är
orimligt för dem... eller var det åtminstone på den tiden. Det är i alla
fall 5-10 år sedan dessa bilagor kom (eller inte kom).

Numera skulle jag kanske hoppas på att Rosa är mera känd för en bredare
allmänhet än bara ett gäng inbitna ankister, samt att höga vederbörande har
en bättre förståelse för ett sådant resonemang. Återigen... man HAR nyligen
bytt ut andra serier mot opublicerad Rosa, och det KAN hända igen framöver.
F.ö. vet jag inte alls hur det är med andelen prenumeranter eller andra
såna detaljer numera. Över huvud taget vet jag väldigt lite om
marknadsföring och det är jag glad för.

> Däremot var det onödigt av mig att på

>Det får du gärna fortsätta med! Jag klandrar dig inte, och jag tror inte
att andra ankister gör det heller.

Tänk om ändå ankisterna styrde jorden...