JUL

Per Starback starback at ling.uu.se
Ons Dec 27 16:46:59 CET 2000

Kristoffer Björkström undrade bland annat:

> b.Ur vilken film var det andra "snutten"? Alltså den med den tjocke
> gubben och laman som hängde ned från en bro!

Det var The Emperor's New Groove som hade (USA-)premiär nu i december.
Den kommer till Sverige den 9 februari. Tydligen har Disney här fått
igenom att få göra reklam för sin film i lagom tid innan den släpps,
vilket dom säkert var glada för. (Tidigare år har väl julprogrammet
använts för att göra särskild reklam för gamla filmer som är eller
snart ska bli videoaktuella, men detta tror jag var första gången dom
gör reklam för en film som inte ens haft svensk premiär än.)

Den är regisserad av Mark Dindal som skrev och regisserade Cats Don't
Dance för Turner för några år sen.

IMDB: <http://us.imdb.com/Title?0120917>

/699