Den ständige Vicar?

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Tis Feb 1 15:43:56 CET 2000

Jag har på senare tid märkt att det börjat bli ovanligt glest mellan Vicar-serierna i KA & C:o. Fyra nummer utan Vicar-ankor i början av året hör inte till vanligheterna. Om jag har räknat rätt så publicerades det totalt 46 Vicar-serier förra året, varav åtta repriser. I 12 tidningar saknades Vicar-serier helt, men vi behövde bara uthärda två veckor i rad utan Vicars medverkan. Då fylldes tomrummet ofta istället av Van Horn, Rosa eller Rota, men skulle det bli långvariga uppehåll kan det bli svårt att upprätthålla en sådan kvalitet i längden. Är det en tillfällighet eller är det så att den gode Victor dragit ned på tempot sedan han fyllde 65 i fjol. Jag tillhör själv den grupp KA-läsare som är uppfödd på en blandning av i huvudsak Vicar- och Barksserier under 80-talet, och uppskattar verkligen Vicars teckningsstil och serierna i övrigt, även om de manus han får sig tillsänd ibland har diskutabel kvalitet. Jag inser naturligtvis att upploppsklockan ringt för honom, men förhoppningsvis håller han ut ännu ett tag.

Är det någon på den här listan som vet om Vicar har några planer på att minska sina åtaganden eller helt dra sig tillbaka?

Om Vicar skulle sluta torde - som jag ser det - Egmont få svårt att motivera 64 sidor i KA varje vecka, såvida de inte skärper sig när det gäller opublicerade Barks, Van Horn och Rosa.

/Patrik