VB: Den ständige Vicar?

bror.hellman@partena.se bror.hellman at partena.se
Ons Feb 2 13:35:15 CET 2000

> Oops... Jag brukar väl vara ganska tyst på listan, men nu !!!
> Skulle Vicar vara dålig KA-Tecknare ? Är du tappad bakom en
> vagn eller ?

Vicar kanske tecknar bra, men de flesta av hans serier suger.

> Det finns INGEN som tecknar så perfekta ankor, inte ens Rosa
> gör det så bra som denne fantastiske Vicar.

 Kanske inte Rosa, men Rota... Marco Rota tecknar i mitt tycke de snyggaste
ankorna som går att få tag i.  Bara Barks när han var som bäst kommer i
närheten.

 Don Rosa tecknar inte särskilt snyggt, det säger han om inte annat själv...
Don Rosas stora styrka är hans berättande (alltså kombinationen manus och
bilder)
och själva seriemanusen i sig.

 Vicar har för övrigt en tendens att göra ganska stela kompositioner..
Ganska snygga ankor, men stelt och lite oengagerat... men det varierar
från serie till serie, så det kanske är något han rättat till, eller
så beror det på vad han själv tycker om den berättelsen han för tillfället
tecknar.

> Skulle Du vilja vara så snäll och motivera varför hans serier
> är så dåliga?  Skulle vara oerhört intressant att höra...

Om inte annat så har han bara undantagsvis särskilt bra manus
verkar det som. Serierna är oengagerade och för det mesta tråkiga,
om de inte är infantila.

Okej.. de höjer sig så klart skyhögt över det andra materialet i
tidningen, men det gör dem inte särskilt bra...

         Steamboat Willie