SV: Är Stål-Kalle en bra tidning???

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Sön Feb 27 19:36:02 CET 2000

----- Original Message -----
From: Tommy Svensson <044352242 at telia.com>
To: <ankism at numerus.LING.UU.SE>
Sent: Saturday, February 26, 2000 6:54 PM
Subject: Är Stål-Kalle en bra tidning???

> Tjohejsan. Jag har alltid slukat disney-serier med stor aptit, både gammalt
> som nytt, snyggt som fult, ja i stort sett allt (t.o.m lilla tråget). Jag
> köper
> nog det mesta som kommer ut även om pocketarna och tidningen Joakim
> började tackla av för ca 10-15 år sedan. Men tidningen Stål-kalle behövde
> jag
> inte köpa många nummer av, för att förstå att det inte var något för mig.
> Förvisso
> ganska snyggt tecknad men inget disney-stuk precis.
> [...]

Med uppenbar risk att framstå som den knarrigaste ankisten på listan vill jag ändå delge min syn på Stål-Kalle. Jag gillar inte Stål-Kalle, har aldrig gjort det, och kommer aldrig att göra det. Det beror inte bara på att de flesta serier med denne fiktive (i relation till de andra ankorna) superhjälte både bygger på ett uselt manus och är dåligt tecknade - och att jag inte tycker om superhjälteserier över huvud taget - utan även att han inte passar in i min ankistiska världsbild och min syn på karaktären Kalle Anka. För mig är det en omöjlighet att Kalle kan bli så tuff (?) och framgångsrik som denne Stål-Kalle bara för att han tar på sig en speciell dräkt. Nej, jag har svårt att tro på sån't numera. Men vill Egmont tjäna pengar på den typen av serier får de gärna göra det för mig, bara jag slipper dem. Sålunda är det är bra att Stål-Kalle fått en egen tidning, och att övriga italienska serier publiceras i pocketar av olika slag, så vi slipper se dem i Kalle Anka & C:o. Egmont får in sina lusidorer och knarriga och konservativa ankister som jag slipper serierna!

Förresten är det inget fel på Lilla Tråget!'

/Patrik