SV: van Horn

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Mon Jan 10 21:34:40 CET 2000

PEkka skrev:
> Hurra för Patrik Öbrink! Hade ingen aning om att det fanns så kloka karlar
> i Sverige! Har du någon favoritserie?

Oj! Det är inte lätt att rangordna världens underverk...
Jag är benägen att hålla med Stefan Diös om att de längre äventyrshistorierna är mindre bra än de kortare serierna som utspelar sig hemmavid, ofta i Kalles hus eller på tomten. Det betyder dock inte att jag tycker de förra är dåliga. Tvärtom. Jag är också mindre förtjust i den van Hornska Duck Tales-serierna, framför allt beroende på att jag inte alls är förtjust i DT. Men Bills DT-serier går i alla fall att läsa, vilket är tveksamt med DT-serier av andra tecknare. Nåväl. Jag har efter långa funderingar och grubblerier valt ut fem VH-serier som jag tycker tillhör de allra bästa, nämligen

The Bees Have It (KD0970, DDA 4, KA 41/92)
Rootin' Tootin' Duck' (KD0290, DDA 2, KA 39/93)
Kid Stuff (KJD 003-1, DDA 16, KA 40/93)
Room and Bored (D97152, WDC 621, KA 38/97)
Music Hath Charms (D97507, KA 43/98)

Kvack!

/Patrik