SV: Auktion av kollusornummer

"Nässén, Greger" grnas at wmdata.com
Tis Juli 25 08:24:13 CEST 2000

Ang Olofs och Anders inlägg om auktion på lediga kollusorsnummer:

> Anders G:

> har

	Olof S:

	>Nä, någon sådan auktion lär det knappast bli. Alla lediga
kollusorsnummer
	>sparas i väntan på att den förre innehavaren åter ser ljuset och
kommer
	>tillbaka till föreningen. Det stämmer att (minst) en återkommare av
misstag
	>fått ett nytt nummer och att hans gamla nummer därmed är ledigt,
men vi lär
	>nog aldrig låta någon annan ta över det. Det får förbli vakant till
tidernas
	>ände.

Såvitt jag minns så har vi i samtliga fall där ex-kollusorer återinträtt och
av misstag fått ett nytt nummer, senare återgett dem sina gamla kollnummer.
Detta har lett till att det nu finns 2-3 lediga nummer som ingen har haft.
Möjligen beror en av luckorna på att vi bokförde en avgift på en person som
senare visade sig betala avgift för sitt barn, eller dylikt.

Det finns alltså ett fåtal kollnummer som skulle kunna auktioneras ut
eftersom ingen har haft dom, men jag är lite tveksam till detta. Vad tycker
Olof? Tilldelningen av kollnummer sker sen urminnes tid i strikt
tidsordning, allt eftersom vi får in avgifter från nya kollusorer.

Det finns också ett knappt tiotal "lediga" nummer pga att kollusorer tyvärr
har avlidit genom åren. Dessa nummer kan helt klart *inte* auktioneras ut,
eftersom de förekommer i medlemslistor, kurirer och medlemsinformation innan
personerna gick bort.

Att det enligt både Anders och Olof skulle finnas en återvändare som fått
ett helt nytt nummer, har jag inget minne av. Återkom med e-post till
kansliet med mer information, tack, så ska jag undersöka saken!

Det har också hänt några gånger att återinträdda ex-kollusorer misstagits
som nya kollusorer, men att detta upptäckts rätt omgående efter att några
helt nya kollusorer fått sina nummer. Då har vi skrivit till samtliga
inblandade och rättat till nummerordningen.

Vi gör sen flera år olika kontroller vid medlemsregistreringen för att
undvika att återvändande ex-kollusorer av misstag bokförs som nya medlemmar.

/Greger Nässén, kassör