SV: Carl Barks snart 99!

Olof Siverbo olof.siverbo at swipnet.se
Sat Mars 4 18:57:52 CET 2000

Anders G:

> Jag uppvaktar g”rna Carl Barks, men det har i mÂnga Âr
> genom NAFS(k) sagts att man inte ska skicka brev etc
> till Carl Barks, eftersom han k”nner sig tvungen att
> svara p alla brev. Dessutom har det sagts att han ska
> sagt i en intervju att han inte vill ha kontakt med
> sina fans i Europa, och att f–delsedagshyllningar etc.
> endast ska skickas kollektivt. Detta har skett
> samtidigt som tyska D.O.N.A.L.D. har uppmanat sina
> medlemmar att skicka in egna uppvaktningar.
>
> Har NAFS(k) ”ndrat sin inst”llning?

NAFS(k):s styrelse har i många år uppmanat medlemmarna att inte skriva till
Barks. Vi har inte heller lämnat ut hans adress. Skälet är att han ska
slippa dränkas i beundrarbrev och slippa känna sig tvungen att besvara dem.

Födelsedagshyllningar har varit ett undantag från denna princip. NAFS(k) har
ofta skickat hälsningar till Barks på hans födelsedag, i regel i form av
teckningar utförda av koll. Johan Andreasson.

Inkonsekvent, kan tyckas. Men vi har gjort bedömningen att just
födelsedagshälsningar piggar upp Barks snarare än gör honom trött/stressad.
Födelsedagskort är knappast något som man känner sig tvingad att besvara.
(Fast det har han gjort ändå, åtminstone vid något tillfälle. Och det var ju
inte riktigt meningen, men trevligt ändå.)

Om Barks förskonas från fanmail under årets övriga 364 (eller 365)
dagar tror jag nog att han blir glad över att bli ordentligt uppvaktad på
sin födelsedag. Och det tycks han ha blivit också, om man får tro de
rapporter som inkommit från Barks födelsedagar de senaste åren.

Var det svar på din fråga?

Ankhälsningar,

Olof Siverbo, ordf.