Japanska i Kalle Anka & C:o

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons May 10 12:55:52 CEST 2000

Stefan P:

>Har ni sett pratbubblan på japanska i senaste numret av KA (19/00)? En man i
>kläder från den kinesiska Qing-dynastin. Texten i pratbubblan, som är mitt i
>en mening, och skriven på japanska, handlar om handel.

Ah! Man tackar! När jag översatte denna serie (de japanska tecknen skulle
förstås inte översättas) gjorde jag en anteckning som löd sålunda:

"De där tecknen ser riktiga ut. Det vore synnerligen kul att veta vad de i
så fall betyder".

Och nu har jag alltså fått svaret! Man tackar och kvackar, som sagt.

F.ö. var det en hel del fjantig poesi i samma serie, vilket ofta tilltalar
mig...