Re: Frågor

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sat May 27 13:33:14 CEST 2000

Tommy Svensson:

> Fråga 1. Hur många nummer av KA&Co har det
>   	kommit ut? Okej, jag kan väl själv räkna
>	ut det på något vis, men jag antar att det
>	sitter någon statistik-fanatiker med full
>	koll på läget. (Berglund t ex)

Koll. Berglund sover tydligen gott (med ålderns rätt), men lyckligtvis
råkar jag ha tillgång till en uppdaterad statistik på denna punkt...
givetvis med utgångspunkt från Berglunds ursprungliga räkning. Och dessa
siffror säger mig att den nu aktuella ankan, som bör vara nr 22/2000, är
den 2302:a som kommit ut sedan 1/1948. Det är en uppgift som jag törs lita
på eftersom jag försöker hålla rätt noggrann koll på det. Om inte annat är
det roligt att jämföra med antalet nummer som jag själv har översatt!

>Fråga 2. Vem eller vilka är det som bestämmer
>	vilka Barks-serier som ska repriseras. De
>	två senaste "favorit-i-repris"-serierna gick
>	ju i slutet av åttio-talet. Okej, okej, det är
>	ju ett tag sedan men det finns ju serier som
>	publicerades på 50- och 60-talet, och som
>	sedan dess aldrig har publicerats igen.

Här håller jag helt med dig om att valet av repriser i KA & C:o ofta är
märkligt. Serieinnehållet i de skandinaviska veckomagasinen komponeras på
Egmonts huvudkontor i Danmark, varefter resp. lands redaktion har möjlighet
att göra lokala förändringar. Det gör man emellertid bara i extrema fall,
åtminstone i Sverige, eftersom det är både snabbast, enklast och billigast
att ta vad man blivit serverad. Och det tycker jag är rimligt. Jämför
diskussionen om Don Rosa-bilagor här på listan för ett par månader sedan.

Jag hör till dem som inte alls begeistras av 80-talets produktion och är
bestört över den stora mängden sådana repriser. För mig är det snudd på
falsk marknadsföring att kalla dem för "klassiker" eller "favoriter"! Om
jag fick bestämma (vilket jag i och för sig är tacksam för att jag
slipper), så skulle det vara mycket mindre 80-tal och mycket mer icke-Barks
från 40-, 50- och 60-tal på repris- och klassikermenyn; och inte bara
serier med Kalle Anka. De flesta Barks-repriserna tycker jag dock att man
kan spara till Guldböckerna, så länge de nu lever. Men det är fascinerande
att se hur en del serier från Guldböckerna nu har kommit i repris i KA &
C:o! Tiden snurrar, hjulet sluts och cirkeln går runt. Eller hur man nu säger.

Kvack för det.