Nos

Germund Silvegren germund.silvegren at mbfys.lu.se
Mon Sep 18 20:11:30 CEST 2000

Som Bo Nilsson kommenterade beror dte säkert på att Disney-serier befolkas av
fabeldjur som inte bör vara 100%-iga människor. Barks använde riktiga
människor
i sina äventyrsserier runt 1950 (Magic Hourglas, Försvunna släktklenoden,
Dangerous Disguise m. fl.) men ombads sluta med det av sina redaktörer.
Människorna i Old California från året efter är ju så nära människor man bara
kan komma utan att de blir 100%-iga människor. Även om det förekommit en del
riktiga människor även senare, exempelvis i Hubbards Knase-serier, har nog
Barks alster stått som förebild för nyare Kalle-serier även på den punkten.
/germund