Borg eller slott?

Kjell Crone kjell.crone at ifsab.se
Tis Apr 3 09:52:59 CEST 2001

Patrik:
>Där beskrivs borg som "en försvarsanläggning ..."
>Slott däremot är "representativ kunglig ..."
>jag lutar nog åt att det är en borg

Ja, absolut. Inte minst med tanke på alla gamla rustningar och vapen som
förvaras där.
(Personligen har jag aldrig varit in en borg eller fästning,
men däremot på "Skansen Lejonet" i Göteborg.
Inte så olikt von Anka-borgen, rent känslomässigt)

>det var i Jag, Farbror Joakim som jag för första gången
>läste "Den gamla borgens hemlighet" som åttaåring
>Nostalgi var ordet.

Nostalgins makt är stor och ofta har det förvånat mig att folk som är
uppväxta med övertecknade, ombrutna och fult färglagda serier blivit
ankister.

kjell (uppväxt med Barks, Strobl och Murry)