Årgångsböckerna?

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Ons Apr 4 14:01:59 CEST 2001

Christian Medin:

"Jag har prenumererat på KA&Co i 7 år och vill gärna läsa de omtalade gamla klassikerna.
Jag undrar om det är värt pengarna att köpa "Den kompletta årgången" eller om man ska köpa Guldböckerna istället. Nackdelen med de är att det bara finns Barks serier och att de äldre böckerna börjar få ganska höga priser. Eller tycker ni att jag ska försöka hitta serietidningar med klassiker i seriebodar?"

Tja, det beror förstås vilka serier man är ute efter. Är det bara Barks så är väl Guldböckerna det bästa alternativet. Vill du även ha andra klassiska serier, t.ex. de fenomenala Zeke Varg-serierna från 1940- och 1950-talen, så rekommenderar jag varmt Årgångsböckerna. Många av de här serierna gick i repris på 1970-talet, och sådana tidningar går det att få tag i för en förhållandevis billig penning på begagnatmarknaden. Har man mycket pluring så kan man ju alltid köpa upp 50-talet i original, men annars är Årgångsböckerna ett bra alternativ. I jämförelse med Guldböckerna får man fler serier för pengarna i dessa böcker.

"Hur många böcker är det tänkt att komma ut med 'den kompletta årgången'?"

Många trodde ju att Guldböckerna skulle sluta komma ut för en massa år sedan, men det kommer fortfarande ut en bok om året, vilket visar att Egmont kan vara uthålliga. Jag skulle tro att det blir svårt att ge ut de årgångar som innehåller 26 och fler nummer. Så några böcker till kan vi nog räkna med. Fram till 1956 eller något sådant kanske.

/Patrik (uppvuxen med en salig blandning av Barks, Branca, Murry och Vicar).